Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Italiaanse jaarlijsten

  • eus

    Hallo!

    Ik ben op zoek naar top 100 jaarlijsten van verschillende jaartallen vanaf ca. jaren 80 tot nu. Of bijvoorbeeld zoiets als een Italiaanse top 2000. Iemand enig idee waar zoiets te vinden is?

    bedankt!

    Eus

  • Angela

    Ciao!

    Een late reactie, maar -ik denk- toch een goede tip!

    Op deze site zijn veel lijsten te vinden, waaronder de jaarlijkse top 100 meest verkochte singles (“i singoli piu' venduti”) van 1947 t/m 2008 (hier staan veel Italiaanse liedjes tussen):

    http://www.hitparadeitalia.it/hp_yends/hpe2008.htm

    Ook is er een (nogal ingewikkelde) “aller tijden” ranglijst:

    http://www.hitparadeitalia.it/classifiche/scat/scat01.htm

    En overzichten van de deelnemers (+ hun liedjes) aan het Sanremo Festival van 1951 t/m 2007:

    http://www.hitparadeitalia.it/sanremo/edizioni/2007.htm

    Hopelijk genoeg informatie en inspiratie voor alle liefhebbers!

    Groeten,

    Angela

  • eus

    Hoi Angela,

    Heel erg bedankt voor je reactie. Op dit moment heb ik het even niet direct nodig maar ik heb wel de bookmarks opgeslagen voor een volgende keer.

    Eén vraag nog: heb jij (of iemand anders) enig idee waar je het makkelijkst Italiaanse muziek in Nederland kan downloaden of cd's kan bestellen? Ik heb gezien dat b.v. bij iTunes veel Italiaanse titels niet kunnen worden besteld (ook niet meer verschijnen) zodra je je met je niet-Italiaanse credit card hebt aangemeld.

    groeten,

    Eus

  • Angela

    Hoi Eus,

    Zelf download ik (gratis) Italiaanse muziek via Usenet (nieuwsgroepen). Ik gebruik de UseNet Client GrabIt. Met www.nzbindex.nl kun je makkelijk usenets doorzoeken. Je kunt daar bijv. namen van artiesten, albums of trefwoorden invoeren en zo Italiaanse liedjes en albums vinden. Soms kun je door te kijken wie zulke muziek post, bepaalde posters op het spoor komen die vaker Italiaanse muziek posten (zo check ik bijv. regelmatig de poster ‘nightsteff’). Om de snelheid van het downloaden te verhogen koop ik soms een maandabonnement bij PowerNews.

    Sinds kort download ik ook (gratis) Italiaanse muziek met BitTorrent. Op www.torrentz.com vul ik dan de naam van een artiest in. Vervolgens moet je vaak wel een overdaad aan “irrelevante” reclame doorstaan, maar het voordeel is dat je veel oude en nieuwe albums kunt downloaden (steeds kiezen voor de optie -meestal met een groene pijl erbij- ‘download deze torrent’, ‘free download’ e.d.). Soms kun je zelfs in een keer de hele discografie (complete oeuvre) van een artiest dowloaden! Je moet hier wel een beetje geluk mee hebben, want het systeem hangt af van mensen die het aanbieden en op dat moment online zijn (“peers”); als het niet lukt, loont het soms de moeite om het op andere tijdstippen nog eens te proberen.

    Hopelijk kun je hier wat mee. Veel succes!

    Groeten,

    Angela